Na ratunek włosom

Włosy to druga rzecz, na którą zwracamy uwagę poznając kogoś nowego. To wielka ozdoba i obiekt troski. Objaw wypadania włosów ma silny wpływ na naszą psychikę. Wszelkie patologie włosów to nie tylko ich wygląd, ale także objaw choroby. O włosach rozmawiamy z doktor Violettą Grącką-Chrzanowską, certyfikowanym lekarzem medycyny estetycznej.

Jakie są przyczyny wypadania włosów?

Stres, złe odżywianie, niedobory mikro i makroelementów oraz witamin, ale także genetyka. Wypadają także z powodu zaburzeń endokrynologicznych, autoimmunologicznych, menopauzy, choroby nerek, wątroby, niedokrwistości, ostrych infekcji, stanie po narkozie, po antybiotykoterapii a także w czasie chemioterapii.

mloda kobieta oglada koncowki swoich wlosow-problem z wypadaniem
Jakim badaniom powinien poddać się pacjent?

Laboratoryjnym np. morfologia krwi, gospodarka żelazem, poziom cynku, poziom niektórych hormonów, poziom niektórych przeciwciał. Badaniu mikroskopowym skóry owłosionej głowy i włosów tzw. trychoskopii, która oceni stan włosów, a także skóry głowy.

Czy każde łysienie przebiega tak samo?

Przy łysieniu androgenowym (nadwrażliwość włosów na hormony męskie), które występuje u obu płci objawy są nieco inne. U panów obserwujemy pogłębiające się zakola z przesunięciem do tyłu linii włosów oraz przerzedzenie na samym czubku głowy (tzw. tonsura). U kobiet występuje poszerzenie przedziałku na głowie (tzw. objaw choinki), czasami też skronie stają się prześwitujące.

Łysienie telogenowe, to typ rozlany dotyczący całej powierzchni głowy najczęściej jest następstwem stresu lub zadziałania substancji toksycznych, w tym leków. Gdy czynnik sprawczy przestanie działać, włosy odrastają. Wyróżniamy też łysienie plackowate, gdzie w obrębie ognisk dochodzi do całkowitej utraty włosów a następnie ich odrastaniu. Czasami spotyka się postać ciężką, gdzie dochodzi do utraty wszystkich włosów łącznie z brwiami i rzęsami, w sposób nieodwracalny.

zabieg mezoterapii na wlosy-zastrzyki stymulujace odbudowe
Jak leczyć łysienie?

Leczenie wypadania włosów jest bardzo trudne. Lekami z wyboru i zarejestrowanymi są minoksidil i finasteryd, stosuje się też inne leki, ale poza zarejestrowanym wskazaniem. Przydatna wydaje się metoda ostrzykiwania skóry głowy mieszaniną zawierającą wiele pierwiastków, aminokwasy, polinukleotydy, peptydy biomimetyczne i czynniki wzrostu. Dobrze działa osocze bogatopłytkowe, fibryna bogatopłytkowa, albo CGF. W tym roku pojawił się nowy zabieg. Wykorzystuje sie w nim do ostrzykiwania głowy komórki macierzyste włosa – Regenera Activa. Do kogo powinni zgłosić się pacjenci? Do lekarza, lekarza medycyny estetycznej, w cięższych przypadkach do dermatologa.

A gabinety trychologiczne?

Proszę pamiętać, że pracujący tam „specjaliści trycholodzy” to nie są lekarze. Myślę, że jeżeli problem jest niewielki, gdy chcemy poprawić kondycję skóry głowy i zadziałać na poziomie kosmetologicznym to czemu nie, ale ostrzykiwanie skóry głowy to już kompetencja lekarza medycyny estetycznej.